zaterdag 9 september 2017

Day 7: A surprising whale - day

Zaterdag 9 september

Deze nacht niet goed geslapen. Tot 1u was er zeker nog lawaai te horen op de camping en moest ik nog eens om middernacht een plaspauze houden. Rond 6u30 kwam ik al wakker en 20 minuten later was Tom ook wakker. Hij heeft vannacht wel goed geslapen. Deze camping is ook wel enorm groot en meer een familiecamping dan een camping van wandelaars. Ook zijn er veel gezinnen hun huizen ontvlucht uit Portland en omstreken omwille van de hevige bosbrand bij Columbia River Gorge. Hier gaan we dinsdag naar toe, maar 99% kans dat dit niet zal doorgaan. We zullen dus op zoek moeten gaan naar een alternatief. Hopelijk waait de brand niet over naar Mount Hood waar we volgende week ook kamperen.

Hier zijn de real - life updates: Oregon Fire

We breken de tent af en om 8u verlaten we de camping. Bij het welkomstcentrum halen we gratis koffie. Eerst waren we van plan om nog eens naar de tidepools te gaan kijken, maar meer dan gisteren kunnen we al niet zien. We starten dan met een stop bij Rocky Creek State Park in Otter Rock. Het zonnetje is mooi aan het schijnen en we wandelen tot aan de overlook van de oceaan. We nemen wat foto's en zijn naar de rotsen aan het kijken of er misschien wat zeehonden liggen. Ineens zie ik water omhoog spuiten en neen, er zwemt zowaar een grijze walvis. Tom haalt vlug zijn camera, wanneer een mevrouw zegt dat er aan haar kant ook een walvis zwemt (blijkt later dat het maar één walvis is).
We nemen foto's en filmen hoe het prachtig dier hier aan het jagen is op vis.

Een oudere dame met haar dochter komen ook kijken. We hebben er een kleine leuke babbel mee. Die oude dame is zo lief en wenst ons een goede en veilige reis. Na bijna een uur hier te staan genieten, rijden we verder langs het dorpje Depoe Bay. Ik zie enorm veel volk aan de kant staan en we parkeren ons ook aan de kant. Hier zitten maar liefst drie of vier walvissen. Helemaal niet verwacht om deze dieren in september te kunnen bezichtigen.

Helemaal onder de indruk rijden we naar Cascade Head. Na eventjes te zoeken, gps was eerst verkeerd, zien we enorm veel volk op de parking staan. Het is natuurlijk zaterdag vandaag. We hebben beiden geen zin om een lange wandeling te gaan doen en rijden door naar Munson Creek Falls State Park.

Bij een uitzichtplaats op de weg, zien we een kaartje met een andere scenische route langs de kust. Goh ja, waarom niet om deze route erbij te nemen. De zon is mooi aan het schijnen vandaag. Daarna kunnen we nog afslaan naar de Munson Falls. We rijden verder langs de 3 Capes Scenic Route en stoppen bij Pacific City. Er zijn enorm veel surfers in het water. Ook zien we twee hertjes langs de kant van de huizen lopen.

Verder op de weg houden we een aantal keer halt bij de Arch Rock. Het einde van de scenische route is bij Cape Lookout, maar we zien meer en meer bewolking. De lookout is dan niet de moeite om te gaan wandelen.

We rijden terug naar de Highway 101, richting Munson Creek Falls. Ook hier is de zon volledig weg. We picknicken op de kleine parking en wandelen daarna 250 meter tot de waterval. De weg is net bij de waterval afgesloten, wegens gevaar van vallende bomen.

Na enkele minuten zitten we terug in de auto op weg naar de volgende bestemming in Cannon Beach.  Dit is het meest bekende strand van the Pacific Coast. Het weer ziet er helaas steeds slechter en slechter uit. De temperatuur blijft dalen en het begint zelfs te regenen. Wat een contrast met deze ochtend. Het is nog maar 15u, dus te vroeg voor eb. We rijden dan eerst naar Ecola State Park en betalen $5 inkomgeld. Hier is het nog kouder met een zeer koude wind. Vlug de jassen aandoen en we wandelen tot aan Ecola Point. Bij helder weer moet het hier zeer mooi zijn.

De andere weg naar beneden gaat naar Indian Beach. Hier wandelen we even op het strand. De oceaan begint zich alweer terug te trekken, maar voor de tidepools is het nog te vroeg.

Om 17u rijden we naar Gower Street in Cannon Beach, waar we de auto parkeren op de voorziene parking voor Haystack Rock. We wandelen naar het strand om deze icoon van een rots te ontmoeten. Deze rots stijgt bijna 72 meter uit de oceaan.

We kunnen nog niet wandelen tot net aan de rots, want het is nog niet volledig eb. Door de koude en harde wind willen we naar ons hotel. Tom is ook beetje ziek aan het worden en het is beter om op tijd te gaan slapen. Lewis and Clark Park kunnen we misschien morgen nog bezoeken.

Om 19u zijn we aan ons hotel in Astoria. Net bij het hotel halen we wat te eten bij Pig 'N Pancake. Tom kiest voor ribbetjes en ik een hamburger met frietjes. We eten het heerlijke eten op in onze hotelkamer. Ik werk hierna de blog verder bij, terwijl Tom een bad neemt. Al vlug ligt hij te slapen, terwijl ik ook nog een badje neem. Ik begin reeds aan de dag van vandaag te schrijven, maar oogjes voelen zwaar aan. Om 23u ga ik dan ook slapen.

Weer: zon, wolken en regen, 14 - 20 °C
Wildlife: 4 grijze walvissen, 2 herten, eekhoorns
Hiking: 5 km

1. - Nu ben ik nog jaloerser!! WALVISSEN!!!! Zo'n prachtige dieren, dat je die kon spotten is super <3 ongelooflijk!

- Parkeren op het strand met zo veel auto's? Wist niet dat dit kon en mocht... kun je er niet vast in zitten??

- Bambi!!!

- Prachtige waterval!!

- Die rotsen zijn verbluffend!