maandag 11 september 2017

Day 8: Goonies never say die

Zondag 10 september

Om 8u worden we wakker, ik werk meteen de blog verder bij. Vandaag moeten we maar om 10u vertrekken. Tom haalt een klein ontbijtje van bij de receptie en ziet dat het weer er vandaag fantastisch uitziet. Wat een verschil met gisteren. Om 10u verlaten we ons hotel en rijden richting het Oregon film museum. Vandaag staat er een Goonies tour gepland. Uiteraard ben ik de gids.

Het film museum was ten tijde van de film, de gevangenis met de bekende ontsnappingsscéne van de Fratellis. De auto staat hier ook voor het museum. Geweldig om hier foto's te nemen!

We gaan binnen in het film museum en betalen $12 voor de tour van de Goonies.

Er is ook een ruimte waar we zelf onze filmsets kunnen spelen. We spelen een scène van The Shining na, waarbij ik de hoofdrol speel. Ook filmen we een scène na van Kindergarten Cop. Elk om zijn beurt zijn we Arnold. Deze scènes laden we op naar mijn mailadres en kunnen we achteraf thuis nog eens goed lachen. De tofste scène is in een auto, maar die is helaas kapot.

In de souvenirshop koop ik een nieuwe t-shirt van de Goonies. Hierna rijden we naar het originele Goonies huis. Eerst stoppen we nog bij de school waar ze Kindergarten Cop gefilmd hebben. Dit is de John Jacob Astor Elementary School.

Het Goonies huis mogen we niet van dichtbij fotograferen. Er wonen wel degelijk mensen en die willen hun privacy, wat uiteraard verstaanbaar is. Niet ver van de Astoria Riverwalk parkeren we ons net achter de school en daar heb je nog een zicht op het Goonies huis.

Goonies huis is eerste links net onder elektriciteitskabel
Toen we bij de school stonden, hoorden we al een enorm gebrul van zeeleeuwen in de verte. Bij de pier (ook filmscéne van Stef's krabbenscéne) zien we enorm veel zeeleeuwen luieren op de boardwalk. We geloven onze ogen niet, maar er liggen wel 150-tal zeeleeuwen. Gelijk hebben ze, met zo een prachtige dag.

We wandelen tot het einde van de pier, waar de brug naar Washington goed zichtbaar is.

Om 12u rijden we weer weg en gaan naar de Astoria Column. Dit is het hoogste punt van Astoria. Bovenaan op de parking betalen we $5 inkom. Wat een prachtig uitzicht! We zien mijlenver en zeker eens we omhoog met de wenteltrap op de Column staan, zien we een adembenemend uitzicht.

De wenteltrap maakte wij wel wat draaierig, maar was de moeite waard. Terug beneden in Astoria parkeren we ons net voor het bowlingpaleis. Hier zag Chunk de politieachtervolging van de Fratellis.

We hebben een beetje honger en willen het weerbericht bekijken op onze gsm. Aan de overkant is er een McDonalds met gratis wifi. Hier bestellen we een Ice Frappé, chickennuggets voor mij en kleine hamburger voor Tom. We twijfelen over onze planning. Gisteren was het zo slecht weer bij Cannon Beach en via de webcam is het daar nu stralend weer. Door de bosbranden op de Colombia River Gorge kunnen we dinsdag niet gaan. Hierdoor gaan we onze planning aanpassen. We beslissen om de watervallen op highway 30 eventueel morgen te bezoeken. Ook zouden we Mount St. Helens bezoeken en dan dinsdag Portland verkennen. Daardoor kunnen we langs de andere route naar Mt. Hood. Het enige nadeel is dat we dan Eagle Creek Falls niet kunnen wandelen. Gelukkig hebben we de bekendste waterval in 2013 al bezocht, maar het blijft uiteraard zeer erg voor deze mooie natuur en het wildlife die nu in gevaar zitten.

Om 14u15 vertrekken we richting Cannon Beach, maar dan wel met nog een tussenstop bij Lewis and Clark National Park. Ik was vergeten dat er hier ook een munt van is. Aangekomen bij het visitor center kijk ik meteen of de munt aanwezig is. Ja, ze hebben hem hier. Mijn eerste van deze reis!!

We wandelen rond in het museum en bekijken een film van 10 minuten. Daarna bezoeken we het fort van Lewis en Clark. Dit is in 2006 nagebouwd op basis van het dagboek van Lewis en het grondplan.

Vervolgens rijden we een deel langs de Lewis and Clark Road. Na een hal uur komen we terug op de baan naar Cannon Beach. We rijden eerst nog eens naar Ecola State Park. Bovenaan op de parking is het uitzicht ongelooflijk. We zien zelfs de horizon, wat een verschil met gisteren. Prachtige natuur!

Er is een kleine wandeling van 2,5 km tot aan Indian Beach. Hoewel de weg naar daar een deel verzakt is door de erosie. Hierdoor wandelen we tot de mooiste uitzichten en keren dan terug naar Ecola point. De zon is goed aan het branden, een strandkleurtje zou nog mooi zijn.

Terug aan de auto beslissen we om ook terug naar Haystack Rock te rijden. Overigens ook een filmscéne van de Goonies. Hier reden de Fratellis op het strand tijdens de strandrace. Het ultieme plan is om in een winkeltje sandwiches te kopen en zonsondergang te bekijken op het strand. We parkeren zoals de vorige dag aan Gower street en daar ligt een winkeltje. We kopen boterhammen met kip en wraps. Op het strand nemen we uiteraard nog wat foto's van de Haystack Rock.

We kiezen een mooie plaats voor de zonsondergang. We filmen en maken een timelapse met onze GoPro. De kleuren zijn ongelooflijk. Wat een uitzicht, de mooiste zonsondergang ooit. Een ontroerend moment op één van de meest perfecte dagen ooit.

Zelfs Teddy is niet meer kwaad en poseert op de foto met zijn nieuwe vriendin Lady Seabert.

Van hieruit rijden we rechtstreeks naar Portland via de Highway 26. Er zijn ongelooflijk veel sterren te zien en we stoppen dan nog even langs de kant. Wat prachtig, hopelijk zien we dit binnen een paar dagen op onze camping ook. Bij het nemen van een foto, zie ik zelfs een vallende ster. Mijn wens is bij deze gemaakt.

Moe maar voldaan arriveren we om 22u45 in the best western te Portland. Om klokslag middernacht vallen we in slaap na een perfecte dag!

Weer: zonnig, 20 - 22 °C
Wildlife: 150-tal zeeleeuwen, 3 herten, meeuwen
Hiking: 10 km

1. Weet niet waar ik eerst op moet reageren! Zoveel leuke dingen die je gedaan hebt en dan nog die toffe foto's! Moet nog eens kijken naar Goonies na deze blog post te lezen, yep. En zo super dat je de school van Kindergarten cop gezien hebt! één van men favo films ooit! En kwil zeker de filmpjes zien van jullie beide!!

2. Het was de meest perfecte dag. Voor mij was dan het verlof al geslaagd. Zal het nooit vergeten.