maandag 18 september 2017

Day 17: A second visit at Tioga Road

Dinsdag 19 september

Vandaag vertrekken we richting Yosemite. Klokslag 9u is de auto ingeladen voor onze volgende bestemming. De zon is terug aan het schijnen en de Tioga Road is open. Here we come!

Zoals 5 jaar geleden passeren we Mono Lake. Ik herken het volledig. Het uitzichtpunt met alle stickers langs de afbakening.

Vervolgens komen we bij het begin van de Tioga Road. De weg is open, maar er is een sterke wind. Bij iedere stop, vliegen de haren langs alle kanten. Door de wind is het hier zeer koud.

We passeren de campings, waar we normaal ene gingen uitkiezen. Het moet hier goed koud geweest zijn vannacht met zo een ijswind. Er is voor morgen zelfs sneeuw voorspeld. Brrrr, laat de zomer nog maar even duren. Hoewel, de eerste verse sneeuwlaag super mooi is om te fotograferen. We zullen zien welk weer naar onze richting komt. Nu zien we een heldere hemel.

Vervolgens arriveren we in Yosemite National Park. Dit park hebben we reeds in 2012 bezocht, maar zijn er dan slechts een volledige dag gebleven. Benieuwd of we nog veel gaan herkennen. We passeren langs Dog Lake (wandeling die we in 2012 gedaan hebben). Ja, dat herkennen we en hier had ik tijdens de wandeling een hert gezien. Nu zien we er twee herten langs de weg staan. We houden halt bij het eerste Visitor Center. Toch behoorlijk druk hier. We zijn weer vlug weg en gaan wandelen bij Tenaya Lake. Eerst lunchen we op de parking. We eten onze wraps van de Safeway, maar dan zie ik gewoon een vijs in mijn wrap! Bah, gelukkig op tijd gezien. Dat is voor de vuilbak en eet enkel nog een croissant en een snicker.

We starten met de wandeling met weinig hoogteverschil. Niet veel volk tijdens de wandeling.

Op het strand genieten we nog wat van het zonnetje.

We wandelen dezelfde weg terug naar de parking. Ineens zie ik iets groots wegspringen. Ik zag een bruine schim, een groot hert komt tevoorschijn. Door de vegetatie heen, zie je het hertje verder wandelen. Wij wandelen ook verder en zien minder volk op de baan rijden. Teddy poseert nog eens mooi op de foto.

Een volgende stop is bij Olmsted Point. Olmsted was de designer van Central Park in New York. Hij heeft samen met John Muir ervoor gezorgd dat Yosemite en Nationaal Park werd. Zij hebben de president, Theodore Roosevelt overtuigd om de schoonheid van Yosemite te beschermen. Ook heeft hij zelf een deel van zijn geld in het park gestoken, waardoor er nu een uitzichtpunt vernoemd is naar hem.

Hierna rijden we door naar de Yosemite Valley. Tussen de drukte horen we meerdere verschillende talen. We rijden rechtstreeks door naar de camping, Lower Pines. De camping is trouwens volgeboekt. Bij de camping zit er niemand meer om in te checken, hoewel het nog maar 17u50 is. We vullen een verklaring in, waarop we akkoord gaan met de regels in verband met voedsel te stockeren. Aangekomen op onze plek, zijn we verbaasd dat we deze plaats gekozen hebben. We weten niet goed waar we de tent kunnen plaatsen. De picknicktafel verplaatsen we en na lange twijfel, hebben we de juiste plek voor de tent. De ondergrond is ook belangrijk, zo min mogelijk stenen is beter als onderlaag. Toch, vinden we dit de minst mooie kampeerplaats van deze reis.

Al het voedsel moet in de opbergbox, maar ook alle drank en toiletgerief. Hier zijn ze wel heel streng. Er zouden al 39 incidenten met beren op de camping gebeurd zijn dit jaar. Helaas ook al 19 dodelijke gevallen op de baan (beren zijn dan de dupe). In de toiletten, die behoorlijk vuil zijn, is er ook geen zeep en vuilbakken. Dit jaar is er zelfs een plaag van eekhoorns. Tjah, die eekhoorns, lopen hier bijna over je voeten.

Hierna rijden we naar Half Dome Village (vroeger Curry Village – hier gingen we in 2012 in een tent slapen, maar door een muizenziekte mocht dit niet – dan hebben we een hotel buiten het park moeten boeken). We wandelen in het winkeltje, waar Tom een leuke magnetische flessenopener ziet. Ijs hebben ze hier ook en dat hebben we terug nodig voor onze coolbox. We gaan eerst iets eten in de lokale refter, waar we rijst met kip in currysaus eten. Als dessert kiezen we voor een stukje chocoladecake. Heerlijk en geen zwaar eten. Daarna halen we vlug wat ijs en de flessenopener.

Om 20u zijn we terug op de camping en is het nog wat te vroeg om te gaan slapen. We wandelen rond op de camping en zien twee wasberen rondlopen. Vervolgens nemen we gratis een shuttle om twee haltes verder af te stappen en sterren te gaan bekijken. Oeps, ze stopt niet op de halte 21 en de volgende is al een eindje verder om terug te wandelen. We rijden dan maar verder mee met de bus, waar Tom nu King of the bus is. De buschauffeur roept ons bij een halte om af te stappen en van hieruit te wandelen met een open vlakte tot de bushalte 11. Ok, laten we dit dan maar doen. Op deze wandeling in de vallei zien we een heldere sterrenhemel as far you can see… prachtig! De bushalte 11 wandelen we voorbij en zien de halte 9. Daar stopt een andere buschauffeur, een oudere cowboy. We zijn de enige op de bus en praten met de meneer. Het is zeer opvallend hoe open sommige amerikanen zijn tegen toeristen. We weten dat hij twee weken verlof heeft, tijdens de werkdagen woont in het park, buiten het park een appartement heeft, al 35 jaar gescheiden is, momenteel sinds 35 jaar een relatie heeft en $16.000 op zijn spaarrekening heeft. Hij vroeg ook hoe wij leefden in BelgiĆ« en was onder de indruk van ons minumum verlof en % taks, ziektevoordelen. Hoewel al die regels in BelgiĆ«, niets voor deze meneer zijn.

Na deze leuke babbel, arriveren we terug op onze camping. Morgen staan we om 7u30 op voor een wandeling met hopelijk mooie uitzichten.