maandag 25 september 2017

Day 19: First winterday in Yosemite NP

Donderdag 21 September

Vannacht is het beginnen te regenen. Geen regenbui zoals in de Redwoods, maar een echte stortbui. Hierdoor hebben we beiden nauwelijks een oog dichtgedaan. Pas rond 6u is het gestopt met regenen en hebben we nog twee uur kunnen doorslapen. Hoewel de gevoelstemperatuur enorm gezakt is. Amai, zo koud buiten. De koude kledij gaat aan in de koude tent en we rijden naar de Foodcorner van Yosemite Lodge. Hier kopen we een warm ontbijt. Je moet wel veel geduld hebben, want de bediening is zoals gisteren super traag. We halen elk nog een warme chocomelk en kiezen een rustig plekje om te ontbijten. Helaas, hier ook geen wifi voor kampeerders. Enkel gasten van de lodges hebben toegang.

Na het ontbijt (trouwens veel te duur voor wat het is), wandelen we naar de Lower Yosemite Falls. Hier is de drukte van het park voluit aanwezig. Het is dan ook een toegankelijke en korte wandeling.

Upper Falls
Lower Falls
Hierna rijden we door naar het Visitor Center, maar de parking staat volledig vol. De ingang van de parking is zelfs afgesloten! Hierdoor rijden we naar de parking van de Majestic Yosemite Hotel. We wandelen rond in het hotel (dat vroeger The Ahwahnee noemde) en zien buiten een aantal hertjes grazen.

Aan het hotel nemen we de shuttle bus naar het Visitor Center. Daar bekijken we een film “the spirit of Yosemite” over John Muir en het bestaan van het park. Terug in het Visitor Center aan de infobalie zie ik dat de Tioga Road en Glacier Point Road vandaag gesloten zijn door sneeuwval. Amai, hebben wij even geluk gehad dat we gisteren nog zo een mooie dag hadden en de dag ervoor nog op de Tioga Road konden rijden. Het zou een serieuze omweg geweest zijn voor ons om hier te geraken. Dit verklaart de enorme temperatuursdaling van vandaag. Ook zou het vandaag nog onweren in de valley. Pfftt, en de tent is al zeiknat. Om een beetje op te warmen, kopen we een koffie om mee te nemen.

Hierna wandelen we langs de Valley terug naar de auto.

Met de auto rijden we langs de Valley met een aantal tussenstops voor hertjes, die langs de kant staan te grazen. Ook zien we enkele moedige klimmers de El Capitan trotseren.

De rode pijl toont waar de klimmers zich begeven.

Om 15u rijden we verder door naar de Tunnel View met uitzicht van El Capitan, de Dome en Bridalveil Falls. Hier hebben we 5 jaar geleden voor de eerste keer kennisgemaakt met Yosemite (dan stralende zon)!

Tunnel view in 2012
We geraken aan de praat met een ander koppel, die gaan verhuizen naar Colorado. Momenteel zijn ze aan het roadtrippen en gaan nog naar Canada. We geven ze nog wat tips en nemen afscheid, gezien het begint te hagelen! In de auto begint te twijfel toe te slaan of we deze nacht nog zouden blijven. Eindelijk hebben we het beiden gehad met Yosemite. Niet dat het park ons niet meer aanstaat, maar de drukte komt ons teveel. Het slechte weer speelt uiteraard ook een rol. We hebben twee mooie dagen gehad en vinden het voldoende. Nu we overeengekomen zijn, rijden we terug naar de camping. Een volgende stortbui is begonnen. Shit, er ligt zelfs ijs op de tent. Grote plassen beginnen zich te vormen, onze geburen hun tentplaats ligt onder water. Donderslagen en bliksem zijn goed te horen en te zien. Eens de regen begint te minderen, lopen we de tent in en ruimen de spullen binnenin op. Slaapzakken oprollen en de matras laten we leeglopen. There is no turning back! De tent proberen we af te drogen of toch het ijs van de tent te gooien en bij het inpakken begint het terug te regenen.

We rijden weg uit de camping, langs de valley en nemen nog enkele afscheidsfoto’s met de hertjes. Tom baalt ervan dat we geen zonsondergang kunnen zien.

Niet ver van de Valley view, waar we reeds eerder op de dag waren gestopt, zien we de zon doorbreken. We stoppen en genieten van een mooie kleine zonsondergang met Bridalveil Falls.

Nu rijden we definitief weg uit Yosemite, langs Mariposa Grove. Dit gedeelte is heel het jaar afgesloten en hierdoor moeten we bijna 30 min wachten door de werken. We houden halt in Oakhurst, het eerste kleine stadje buiten Yosemite. Aan de MacDonald’s hebben we gratis wifi en checken het internet voor de hotelprijzen. Er is ook een Best Western en hier heb ik 20% korting. De punten kunnen dan op mijn ledenkaart komen. Hier zijn we vrijwel zeker dat we een goede nachtrust gaan hebben en lekker ontbijt. De keuze is snel gemaakt en rijden naar de receptie en ze hebben nog twee kamers vrij. Jep, boeken maar. We laden enkel het noodzakelijke uit en halen bij de Burger King nog wat te eten. Na het eten een heerlijke douche en om 23u lig ik al te slapen. Tom heeft nog volledig naar Valley Uprising gekeken (film over klimmers in Yosemite), maar zelf was ik te moe.

Conclusie Yosemite NP: Het park is zeer mooi en absoluut een hoogtepunt voor de vele toeristen. Echter zijn we beiden beetje slecht gekomen van de enorme toenemende drukte. Ook personeel waarmee we gepraat hebben, merken een enorme stijging aan toeristen sinds de afgelopen 5 jaar. Het park zal en kan dit niveau niet langer aanhouden. Ons gedacht is dat het park ooit een maximum aantal toeristen zal toelaten en zelfs wagens verbannen ingeval Glacier Point Road. Dit is te vergelijken met Denali NP, waar je tevoren moet reserveren om in het park te kunnen gaan.