maandag 25 september 2017

Day 18: Welcome to Yosemite NP

Woensdag 20 september

Om 7u30 gaat de wekker af. Hoewel ik een paar minuten eerder al wakker was door een bende krijsende eekhoorns en vogels. Dit hoort bij het kamperen! We kleden ons aan in de tent en merken dat het niet koud is geweest deze nacht. Onze kledij is lekker warm gebleven in de koffer. Tom maakt de lunch klaar en ik het ontbijt om mee te nemen. Om 8u24 staan we aan de bushalte voor de gratis shuttle tot aan de Yosemite Valley Lodge. Enkele minuten later stopt er een bus. De buschauffeur heeft haar dagje niet, eerst rijdt ze een verkeerskegel omver en dan haar spiegel. Toch blijft ze even vriendelijk en om 8u50 zijn we bij de Tour Desk Valley Lodge. We halen onze tickets op voor de bus naar Glacier Point tourbus one – way. Hierna kopen we elk een koffie en een cappuccino om te nuttigen bij ons zelfgemaakte ontbijt.

Rond 9u35 gaan we in de rij staan voor onze bus. Toch wel heel veel volk en stilletjes aan begint het voor ons als een pretpark aan te voelen. Om 9u50 staan we links, want er zijn meerdere tours. Oef, hier zien we al een beetje meer wandelaars dan pretparkgangers. Hoewel 2/3de terug met de bus meegaat. Om 10u05 mogen we de bus ingaan, maar onze rugzak en mijn wandelstokken moeten in de opbergruimte. We zetten ons achteraan in de bus, waar drie zitjes zijn. De bus zit toch niet vol, maar dat wilt de buschauffeur niet. Uiteindelijk zit hij volledig vol en vertrekken we pas om 10u20. 20 minuten later dan voorzien.

We vertrekken en de buschauffeur begint voluit te vertellen over het park. Hij is een trouwe hiker, die op zijn 16de al de PCT heeft gewandeld. Al 25 keer naar de Half Dome is gewandeld en een bloedhekel heeft aan RV’s. Zowaar de vele flauwe grappen tijdens de busrit. Ook zien we langs Glacier Point Road een zelfaangemaakte lage rook om ervoor te zorgen dat de bestaande branden niet zal uitbreiden in de hoogte. Deze lage vuren zorgen er dus eigenlijk voor dat het lage struikgewas reeds weggebrand is, om erger te voorkomen en geen verspreiding van vuur naar de bomen. De dame naast ons begint tijdens het wachten door de rook van de brand met ons te praten. Zij had gisteren tijdens de wandeling een lynx gezien. Wow, prachtig zeg! We praten verder over onze reis en zij over haar ervaringen. Het was een zeer leuke babbel en hierdoor zat de busrit er vlugger op dan verwacht.

Uit de bus is het inmiddels 11u50 en behoorlijk druk aan Glacier Point viewpoint. Wat een hele hoop toeristen, alle talen zijn van de partij. Het was dan ook heel moeilijk om een foto met ons beiden te maken.

Een enorme frustratie komt bij ons beiden op. Tom heeft er al vlug genoeg van. Ik zie nog een leuk plekje op een rots, waar we onze lunch met een view kunnen opeten. Heerlijk moment om de frustratie kwijt te spelen.

Samen met de lokale bewoners van het park, kijken we naar een adembenemend uitzicht. We zien de Half Dome, Nevada Falls en Vernal Falls.

Rond 13u20 beginnen we aan de wandeling, de Panorama trail. We wandelen eerst een groot stuk naar beneden. Op de weg zien we vele eekhoorns, hagedissen en uitstekende uitzichten.

Bijna aan de Valley zien we een deeltje van de Illilouette Falls.

Daarna begint het tweede stuk van de wandeling en dat is klimmen. We zien terug de prachtige natuur.

Het klimmen is met een aantal zijdelingse bochten en na een aantal drinkstops, komen we bij de Nevada Falls.

Na deze waterval kunnen we kiezen uit twee wandelingen. Links gaan we verder langs de John Muir Trail (minder steil, maar iets langer) of de kortere route langs de Vernal Falls (zeer steil) en Mist Falls trail. Het probleem is dat het bijna donker gaat worden en de kortere route ziet er te gevaarlijk uit om in het donker te wandelen. Mijn afdaling gaat dubbel zo traag en we kiezen voor de minder steile maar bijna een km langere route. De afdaling via John Muir gaat langs trapjes, maar met losse gravel. Een uitschuiver is alsnog te verwachten, maar Tom zijn helpende hand heeft mij goed vooruit getrokken.

We hebben uiteindelijk een uur in het donker gewandeld en we waren niet alleen. Nog veel wandelaars waren vanuit Mist Falls trail terug naar de Valley aan het wandelen. Om 20u10 bereiken we de bushalte voor de shuttle. We rijden mee tot aan de camping en rijden dan om eten. Refter is reeds gesloten en kiezen voor een kleine pizza. De niet zo lekkere en te dure kleine pizza eten we binnen aan de bar op. Beiden zijn we enorm moe en gaan rond 22u30 slapen.