vrijdag 15 september 2017

Day 12: Red Rocks in Smith Rock State Park

Donderdag 14 september

Om 6u30 ben ik als eerste wakker. Ik blijf liggen tot Tom 15 minuten later wakker komt. Vannacht heel goed geslapen, want het was minder koud en de matras is niet ingezakt! Gelukkig is er geen lek. We kleden ons vlug aan en maken een ochtendwandeling langs Trillium Lake. Aan de pier houden we halt en nemen nog enkele foto’s van de mooie berg met ons ontbijtje. Gelukkige verjaardag lieve schat!

Vroege ochtendlook

Na het kleine ontbijtje, breken we onze tent af. Om 8u15 verlaten we deze mooie camping. Vandaag gaat het een hele drukke dag worden. We moeten eerst 1u45 rijden naar Rock Smith State Park. Een 20 minuten voor de aankomst tanken we nog bij de Safeway. In de Safeway kopen we nog wat M&M’s en ontbijtyoghurt met fruit. Er is een Starbucks waar we lekkere koffie kopen en onze yoghurt kunnen opeten. Terug buiten valt het ons op hoe enorm droog het hier staat. Het gras is werkelijk knalgeel en sommige bomen staan kurkdroog.

Om 10u40 arriveren we in Smith Rock State Park. Het eerste wat mij opvalt is de enorme geurhinder. Een scherpe brandgeur. Het is niet alleen aan het branden bij Colombia River Gorge, maar ook zijn er branden bij Crater Lake. De brand bij Crater Lake is al eventjes bezig en is ontstaan door blikseminslag. Ze krijgen hem helaas moeilijk onder controle. Ook loopt de PCT via Crater Lake, waardoor veel hikers in Oregon grote delen niet kunnen wandelen. Hier bij Smith Rock hoop ik dat de brandgeur wat gaat afnemen.

Bij een uitzichtpunt wijst een aardig koppel mij een hagedis aan. Het ventje zit te genieten van het uitzicht. Zelf genieten we er ook wel van.

We starten de wandeling aan Homestead trail met een scherpe afdaling. Lang leve mijn wandelstokken en uiteraard de helpende hand van Tom.  Na de afdaling is het een stuk gemakkelijker wandelen en zeer mooi langs de rivier.

Daarna wandelen we verder langs de river trail. Hier neemt de brandgeur af, wat het aangenamer maakt om te wandelen. Wat ook zeer populair is in het park, is de mogelijkheid om te klimmen op de rotsen. Langs deze weg zien we veel klimmers.

We wandelen tot aan de Monkey Face. De foto spreekt voor zich waarom ze het apengezicht noemen.

Hierna wandelen we dezelfde weg terug en slaan nog een babbeltje met een leuk ouder koppel uit Canada. Toeval is dat ze wonen bij Vancouver Island, waar we misschien de volgende trip naartoe willen gaan. Echt een leuk koppel en we zetten de koers verder tot aan de auto. Het is al 15u20 en er staat nog redelijk wat op de planning. Een bezoekje aan Bend zit er niet meer in. Jammer, maar we moeten keuzes maken. We rijden door Bend, waar een ongeluk gebeurd is. De agenten hebben hier wel mooie wagens ter beschikking.

Om 16u20 arriveren we bij Lava Lands en zien dat het VC al gesloten is. Normaal was het open tot 17u, maar ze hebben beslist om een uur vroeger te sluiten. Hierdoor kunnen we niet naar de Lava Butte gaan kijken. De weg naar enkele watervallen is nog open. We beslissen om te gaan kijken naar Benham Falls. Het is een kleine wandeling, die toch langer bleek te zijn dan aangegeven. Aangekomen bij de waterval, lijkt het ons meer snelstromend water te zijn.

Hierna vertrekken we richting Klamath Falls. Deze weg ligt in de richting van Crater Lake, waardoor we enorme brandgeur en rookhinder hebben. Vooral de geur is hier erg. Het moet daar nogal een brand zijn als er hier ook zo een hinder is. Jammer voor zo een mooie natuur en al de dieren, die moeten vluchten. Tussendoor schrijf ik de blog verder op de laptop. Om 19u30 komen we aan in Klamath Falls. De eigenares heeft ons de beste kamer gegeven, omwille van Tom zijn verjaardag. Ook heeft ze pralines voor ons en krijgen we haar wifi paswoord van hun huis. Ze geeft Tom tips voor restaurant in de buurt en beslissen om BBQ af te halen.

Tijdens het eten kijken we verder naar het einde van de film. Na het eten nemen we een heerlijke douche en zet ik alle foto's van de laatste drie dagen op de laptop. Ik geef twee geschenkjes aan Tom  en om 23u vallen we in slaap.

Weer: zonnig, 7 - 19 °C
Wildlife: hagedissen, eekhoorns
Hiking: 14 km

1. Wow, echte adembenemende foto's! Heerlijk om naar te kijken, sommige zul je zeker moeten inkaderen!!

Waarom geen selfie met de hagedis? Of loopte het snel weg? mjah ik zou dus weer slim willen zijn en het arm beestje schrik aanjagen met men gezicht :p

Hoe komt het trouwens dat die rots op Tom gelijkt? :D :D :D

2. Thnx. Ik wou de hagedis laten rusten. Meestal lopen die snel weg bij te plotse beweging. Grtz