maandag 18 september 2017

Day 14: Lassen Volcanic National Park

Zaterdag 16 september

Deze nacht bijna niet geslapen. Om 23u lag ik nog altijd niet te slapen en kwamen onze geburen pas toe op de camping. Een half uur later moest ik al naar toilet, maar alleen durfde ik niet. Tom lag goed te slapen en wou hem niet wakker maken. Heb ik dan heel de nacht liggen keren en draaien. Ook was het de koudste nacht tot nu toe, 4 °C. Om 3u gingen de geburen al weg en om 4u30 ben ik eindelijk naar toilet gegaan. Dan heb ik nog een beetje kunnen slapen, maximum 3u in totaal. Om 6u45 waren we het beiden beu en zijn in onze koude kledij gesprongen. De tent in een recordtempo afgebroken en stipt om 7u30 vertrokken van de camping.

Vandaag rijden we de scenische route in Lassen Volcanic NP. Dit park is pas sinds augustus toegankelijk geworden door de hevige sneeuwval van dit jaar. De weg zal dit jaar ook snel weer toegaan, gezien het in oktober al begint te sneeuwen. De eerste stop is bij Chaos Crags, de oorzaak van een rotslawine.

Vervolgens stoppen we bij Hot Rock, een overblijfsel van een grote hete steen van de vulkaan.

Daarna wandelen we een korte trail bij de devastated area. Eigenlijk niet de moeite om hier te stoppen, tenzij je grote dennenappels wilt vasthouden.

We rijden daarna langs Kings Creek Meadow met een uitzicht van de Lassen Peak.

Een eindje verder houden we halt voor ons ontbijt, zodat we voldoende energie hebben voor de wandeling. Onze wandeling start bij de parking van de Bumpass Hell. Een redelijk gemakkelijke wandeling met een beetje klimwerk. Hoewel de wandeling voor mij zwaarder aanvoelt, door de weinige slaaprust.

Uiteindelijk arriveren we bij de Bumpass Hell. De naam is ontstaan door Mr. Bumpass, die bij zijn ontdekking met zijn been in een kokende pool gevallen is. Zijn been was weg door een kokende pool van 115 °C. Hierdoor is de tweede naam "Hell" ontstaan. Voor ons is het geen "Hell", maar een soort van kleine Yellowstone.

Teddy kwam wel heel slecht van de rottende eiergeur...

Na een hele fotosessie vast te leggen, wandelen we terug en grotendeels naar boven. Bij het klimmen, zagen we de meest schattigste eekhoorn ooit zijn nootje opeten. Tijdens het filmen bleef hij gewoon zitten. Zo schattig!

De parking staat inmiddels al vol. Gelukkig zijn we vroeg begonnen aan de wandeling. Daarna keren we voor een deel van de weg terug om met de GoPro te filmen. We stoppen terug bij Kings Creek, want de zon is volop aan het schijnen. Wat een mooi plaatje! Er stond geen volk, maar ineens staat het vol en komen mensen ook voor een foto. Hoe kan je dit nu gewoon voorbij rijden.

We rijden vervolgens langs een aantal meren, Helen Lake en Emerald Lake.

Helen Lake
Emerald Lake
Een volgende stop is aan het laatste uitzicht van Lassen Peak.

Twee minuutjes verder, stoppen we bij de Sulphur Works. Stinkende modderpools zijn hier ook aanwezig in het park. Nu snap ik waarom Teddy zo ziek is geworden...

Als laatste bezoeken we nog het Visitor Center, maar heel de parking staat vol door een art and wine event. We plaatsen ons op een onofficiĆ«le parkingplaats en nemen een kijkje in het VC. Zeer belangrijk is mijn munt, maar helaas hebben ze hem hier ook niet. Wat een teleurstelling voor mijn collectie. Om 14u30 verlaten we het park, dat we zeker wel nog eens willen bezoeken.

We eten een latere lunch op een picknickplaats en om 18u arriveren we in Lake Tahoe.
In onze studio rusten we even uit en zoeken via tripadvisor een goede eetplek voor een afhaalmaaltijd. We halen bij een lokale frituur, hamburger en frietjes. Hoewel de bereiding aan de trage kant was, hebben we genoten van een heerlijke hamburger. De frieten waren het niet waard. Na het eten frissen we ons op en kijken verder naar de Timtracker. Om 23u is het tijd om te gaan slapen.

Weer: zonnig, 4 - 19 °C
Wildlife: eekhoorns
Hiking: 8 km

1. - Omg, Tom ziet er een muis uit in vergelijking met die steen!

- Die pinecone is zo groot als je hoofd Jess, wow, nog geen zulke gevonden in Belgiƫ!

- Bumpas Hell ziet er net uit als Yellowstone idd! Getoond aan de kinesiste van men ma en ze dacht het ook!

- hopelijk heb je een eekhoorn mee naar huis :p

2. Er lagen nog grotere pinecones.
    Ja yellowstone zeker. Het had zeker de charmes. Zeer mooie kleuren ook. We hadden eigenlijk nog een dag extra kunnen gebruiken.
    Jammer geen eekhoorn. Mis ze wel..